Nyheder og info

Her finder du alle vores nyheder og informationer.

Pressemeddelelse, 10. september 2013

Danske børnefamilier til bedsteforældre:

”Tænk mere på hverdagskemien”

Udstilling Tallerken Flaske Brand

Danskere er mere bekymrede for kemi i husholdningsprodukter end vores skandinaviske naboer. Og vi bekymrer os for vores egen, familiens og miljøets fremtidige sundhed snarere end global opvarmning. Det viser en ny undersøgelse. Den viser også, at kvinder ikke mener, at deres partner går lige så meget op i at købe produkter uden f.eks. parfume og kunstig farve som dem selv. Forældregenerationen er dog enig om, at den ældre generation IKKE bekymrer sig om kemi, som de gør. Det er ellers nemt at tage affære – også i køkkenet sammen med familiens bedste ven. Neophos har udviklet serien Power & Pure, der er Svanemærket og deklareret i samarbejde med Astma-Allergi-foreningerne i Norden.

Hvis hunden er ’mandens’ bedste ven, må opvaskemaskinen være børnefamiliens. Mere end 95 pct. af de danske børnefamilier har en opvaskemaskine, mod 75 pct. af danskerne generelt – og det er flere end i både Finland og Sverige. Det høje antal af opvaskemaskiner er ikke bare godt for familiefreden, det er også en fordel for miljøet. Nyere opvaskemaskiner er mere energi- og vandbesparende end at vaske op i hånden. En gennemsnitsfamilie sparer ca. 13.000 liter vand om året. *

Men danske forbrugere vil ikke blot have vasket op, de vil også have skinnende rent service og det uden at belaste egen, familiens eller naturens sundhed. Det viser en ny og endnu ikke offentliggjort undersøgelse, foretaget af analysebureauet Userneeds for Neophos*. Hele 24 pct. af de danske forbrugere betragter hensynet til miljøet som meget væsentligt, når de køber sæbe til opvaskemaskinen.                                                                                                             

Yngre forbrugere vil ha’ effektivitet og ekstra omtanke

Kemi i hjemmet og i husholdningsartikler er en kilde til nogen bekymring for 56 pct. af danskerne. Og når vi bekymrer os, er det mest om egen, familiens og miljøets sundhed. Men vi er uenige om, hvor alvorligt vi tager problematikken. 70 pct. af mændene mener, at deres partner tager kemi i hverdagen lige så seriøst som dem selv, mens kun 42 pct. af kvinderne siger det samme. 

Men når spørgsmålet falder på, om den ældre generation tager kemi i hverdagen lige så seriøst som dem selv, er vi enige. Hele 60 pct. svarer, at ”Nej, det gør de ikke”. I gruppen af småbørnsforældre (0-5 år) mener hele 75 pct., at den ældre generation ikke tager emnet så seriøst som dem selv. I Sverige er der samme problematik. Her mener 55 pct., at den ældre generation tager for let på problematikken. Men i Finland er der slet ikke er samme grøft mellem generationerne.

Ina Andreassen er kemiingeniør og har været med til at udvikle den nye Power & Pure-serie fra Neophos. ”De yngre danske forbrugere, og særligt børnefamilierne, er meget bevidste forbrugere. De vil ikke blot have vasket op, de vil have skinnende rent service samtidig med, at de viser maksimale hensyn til egen, familiens og naturens sundhed. Derfor har vi udviklet Neophos Power & Pure, der har fået Svanemærket og er deklareret i samarbejde med de nordiske Astma-Allergiforeninger. Serien indeholder højeffektive enzymer og bruger en teknologi, hvor ilt nærmest ’bobler’ opvasken ren. Samtidig er serien helt uden parfume, kunstige farvestoffer og fosfater. Det betyder skinnende ren service i skabene og brug af mindre kemi i hjemmet,” siger hun.

Vores vaner gør en forskel

Hele 70 pct. tilkendegiver, at de bekymrer sig mest om familiens fremtidige helbred, særligt allergi, i relation til kemi i hverdagsprodukter. Og det er ikke grundløs bekymring. Tværtimod. For selvom der ikke er allergi i familien, vurderer Astma-Allergi Danmark ifølge deres hjemmeside, at der er 5-10 % risiko for, at udvikle allergi. Heldigvis kan allergiformen kontaktallergi i nogen grad forebygges ved nøje at overveje, hvilke stoffer familien kommer i kontakt med. Parfume er én kilde til kontaktallergi.

”Vi har vænnet os til, at der er parfume i rigtig mange ting, og det er jo også dejligt, men vi vil gerne give forbrugeren et alternativ. Derfor har vi udviklet vi den nye Neophos Power & Pure, som tager ekstra hensyn til miljøet, hvor f.eks. parfume er fjernet og hvor effektivitet stadig er i højsædet,” fortæller Ina Andreassen.

*Kilde: TÆNK, Københavns Energi og International Journal of Consumer Studies, November, 2011

*Analysen er gennemført af ”Userneeds” for Essencius og Neophos. Undersøgelsen er foretaget i Sverige, Danmark og Finland blandt 1009 danskere, 1012 finner og 1013 svenskere . Analysen fandt sted i sommeren 2013 – juni og juli. Der forefindes en rapport pr. land.

For yderligere information kontakt venligst

-          Margreth Boysen eller Linda Gibson
Reckitt Benckiser
T +45 44 44 97 00 F +45 44 44 97 10

-          Christina Schärfe Lambach
Email: csl@essencius.dk
Mobil: +45 40 55 53 06

-          Charlotte Frost Andersen
Email: cfa@essencius.dk 
Mobil: +45 28 60 13 22

 Udstilling Flaske Bobler Brand

Nyheder og info