Krav til diæter

Glass vase with oranges, limes and lemons

Veganere

Veganere undgår ligesom vegetarer alle slags kød og fisk. Men de er også nødt til at styre udenom alle andre fødevarer, der indeholder animalske produkter, og de kan være vanskeligere at opdage. De omfatter:

  • Mælkeprodukter – inkl. mælk, ost, smør og yoghurt.
  • Brød – Brød fremstillet med valle (et produkt afledt fra dyr) er ikke velegnet.
  • Æg
  • Honning
  • Skumfiduser og gummiagtigt slik – disse er ofte fremstillet med brug af gelatine, som ikke er velegnet til veganere.
  • Øl – mange slags øl brygges med animalske ingredienser, så det er en god idé at udvælge de typer, der tydeligt er mærket som egnede til vegetarer/veganere.

Skaldyrsallergi

Mennesker, der lider af skaldyrsallergi, kan risikere meget voldsomme reaktioner, så det er bedst at være på den sikre side, når man laver mad til en person, der er følsom overfor skaldyr. De almindelige typer skaldyr, der skal undgås, er:

  • Rejer
  • Krabber
  • Hummer
  • Muslinger
  • Blåmuslinger
  • Østers
  • Kammuslinger

Gluten-/hvedeintolerance

Overfølsomhed overfor hvede kan forårsage oppustet mave og generelt ubehag hos visse mennesker, og hvede findes i mange almindelige fødevarer. Her er nogle af de værste skurke, du bør undgå i din menu:

  • Brød og bagte madvarer – inkl. pizza, croutoner, brødstænger, pitabrød og alle retter, der normalt indeholder rasp, som fiskefrikadeller og hamburgere.
  • Pasta og mel
  • Chokolade
  • Færdigkøbte saucer og krydret tilbehør som f.eks. ketchup
  • Budding og bagværk – inkl. kager, kiks og pandekager.
  • Morgenmadsprodukter – med undtagelse af ris- og majsbaserede produkter og havregryn.

 

Laktoseintolerance

Mennesker, der lider af laktoseintolerance, er nødt til at undgå alle produkter, der indeholder komælk, eller i nogle tilfælde komælk og fåremælk. Almindelige fødevarer med laktose omfatter:

  • Friske mejeriprodukter – som smør, is, yoghurt, fløde og ost.
  • Kiks, kager og chokolade
  • Brød og bagte madvarer

Probiotisk yoghurt og alternativer til komælk (som f.eks. soja- eller mandelmælk) kan være gode erstatningsprodukter i din menu, hvis du laver mad til en laktoseintolerant gæst.

Del: